Installation
Der Baum Beichtstuhl
Diese Skulptur wurde entwickelt für die dänisch-deutsche Gruppenaustellung „Surfing the great Tsunami – Anthrocaene Manifestationer“. Meine Vorbemerkung dazu: The Anthropocene-metaphor may help to add a critical perspective to the quasi-religious status that an economic and monetary valuation of nature has gained recently, a fact that might turn out to be responsible for a profound decrease of our intrinsic values of nature and the planet. The dominant discourse about unlimited consumption as a driver of growth involves the commodification and marketization of nature. Nature is suddenly being treated as the biggest enterprise on earth – with geologically visible effects that lead to the coining of the term ‘Anthropocene’. Among the possibilities to react … my take on this subject for the exhibition is one of a revaluation of nature – in the form of an interactive installations. The visitor will be involved in an interaction with a domesticated nature that turns the roles upside down and invites for repentence.
Die Installation enthält einen traditionellen christlichen Beichtstuhl mit linkem und rechtem Eingang für zwei sich abwechselnde Sünder. Statt eines Priesters sitzt in der mittleren Box einen Baum. Der Baum steht für die Natur. Die Besucher der Ausstellung sind eingeladen, abwechselnd in einer der von der Öffentlichkeit durch Vorhänge getrennten Seiten zu knien und dem Baum ihre Umweltsünden zu bekennen, der sie (hoffentlich) still freisprechen wird.